Zgierz, dnia 30 stycznia 2015 r.
AW.1711.2.2015.AJ
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU
KONTROLI INSTYTUCJONALNEJ ZA 2014 ROK
Sprawozdanie uwzględnia rodzaj przeprowadzonych kontroli, przedmiot kontroli oraz wyniki kontroli, w szczególności stwierdzone nieprawidłowości.
Samodzielne stanowisko inspektora ds. kontroli w Starostwie Powiatowym w Zgierzu działa na zasadach określonych w regulaminie organizacyjnym uchwalonym Uchwałą
Nr VI/60/11 Rady Powiatu Zgierskiego z dnia 25 lutego 2011 r. i procedur określonych
w regulaminie kontroli zarządczej oraz w zasadach przeprowadzania kontroli instytucjonalnej w Starostwie Powiatowym w Zgierzu i w pozostałych jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego, wprowadzonych Zarządzeniem Nr 120.20.2011 Starosty Zgierskiego z dnia
14 marca 2011 r.
Samodzielne stanowisko inspektora ds. kontroli wykonuje kontrolę instytucjonalną
w jednostkach organizacyjnych, wymienionych w załączniku nr 5 do statutu (tekstu ujednoliconego) przyjętego Uchwałą Nr XVII/121/03 Rady Powiatu Zgierskiego z dnia
28 listopada 2003 r. W 2014 roku na samodzielnym stanowisku inspektora ds. kontroli zatrudniona była jedna osoba.
Plan kontroli na 2014 rok obejmował kontrole problemowe w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego, wymienione w poniższym wykazie:
L.p. |
Podmiot podlegający kontroli |
Temat kontroli |
Zakres kontroli |
Osoba odpowiedzialna za wykonanie kontroli |
Termin kontroli (miesiąc 2014 roku) |
Kontrole planowane |
1. |
Zespół Szkół Nr 1 im. Jakuba Stefana Cezaka w Zgierzu |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
marzec |
2. |
Zespół Szkół Specjalnych w Głownie |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
maj |
3. |
Szkoła Mistrzostwa Sportowego Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Aleksandrowie Łódzkim |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
czerwiec |
4. |
Zespół Szkół Zawodowych w Ozorkowie |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
lipiec/sierpień |
5. |
Dom Dziecka w Grotnikach |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
wrzesień |
6. |
Zespół Szkół Licealno-Gimnazjalnych w Głownie |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
wrzesień/październik |
7. |
Zespół Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Aleksandrowie Łódzkim |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
październik/listopad |
8. |
Powiatowy Urząd Pracy w Zgierzu |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
listopad/grudzień |
9. |
Zgierski Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawła II w Zgierzu |
Analiza gospodarki finansowej oraz funkcjonowanie systemu kontroli zarządczej |
Kontrola problemowa |
Inspektor ds. kontroli w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli |
listopad/grudzień |
Kontrola zaplanowana na miesiąc grudzień 2014 roku w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Zgierzu została zdjęta z planu kontroli instytucjonalnej na 2014 rok, w trybie Zarządzenia Nr 120.137.2014 Starosty Zgierskiego z dnia 13 listopada 2014 r. Odstąpienie
od kontroli w wymienionej jednostce spowodowane było przede wszystkim dłuższą nieobecnością Głównej Księgowej wynikającą z choroby (pobyt w szpitalu). Jednocześnie kontrola w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie została zaplanowana na pierwszy kwartał 2015 roku (kontrola została rozpoczęta w dniu 19 stycznia 2015 r.). Inspektor ds. kontroli informuje, iż w 2014 roku były przeprowadzane kontrole doraźne z zakresu pomocy społecznej polegające na prowadzeniu Domu Pomocy Społecznej w Ozorkowie i Domu Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Głownie. Kontrole objęły swym zasięgiem nie tylko fundacje i placówki pomocy społecznej, ale także ze względu na ciężar gatunkowy zagadnień poddanych kontroli, Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej w Zgierzu.
Kontrole planowane obejmowały swym zakresem szeroko rozumianą gospodarkę finansową w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego w 2014 roku. Kontroli poddano prawidłowość procedur wewnętrznych obowiązujących w jednostkach, zgodność sprawozdań budżetowych z ewidencją księgową, udzielanie zamówień o wartości
do 30000,00 euro, gospodarkę kasową oraz prawidłowość sporządzania, sprawdzania
i zatwierdzania dowodów księgowych, a także realizowanie obowiązków wynikających
z wprowadzenia przez ustawodawcę kontroli zarządczej, oraz stosowanie standardów kontroli zarządczej w działalności bieżącej podmiotów kontrolowanych, w tym między innymi: system zastępstw, delegowanie uprawnień, kontrola operacji gospodarczych, zabezpieczanie zasobów jednostek, zarządzanie systemami informatycznymi.
Istotą czynności kontrolnych było szczegółowe zbadanie stanu faktycznego i porównanie
go z obowiązującymi uregulowaniami prawa powszechnego i przepisami wewnętrznymi oraz ustalenie i wskazanie odchyleń od powyższych norm. Ustalone w toku kontroli nieprawidłowości zostały przekazane kierownikom jednostek kontrolowanych oraz Staroście Zgierskiemu. Inspektor ds. kontroli każdorazowo przygotowywał pisemne zalecenia pokontrolne, zawierające wykaz stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości oraz polecenie podjęcia działań zmierzających do ich wyeliminowania w przyszłości.
Na podstawie ustaleń zawartych w protokołach z kontroli skierowano do kierowników jednostek kontrolowanych wystąpienia pokontrolne wraz z zaleceniami wyeliminowania powstałych nieprawidłowości.
Nieprawidłowości stwierdzone w toku przeprowadzonych planowanych kontroli problemowych wynikały w większości przypadków z braku opracowania procedur regulujących zasady postępowania w jednostkach, braku stosowania obowiązujących procedur lub niedostosowania obowiązujących procedur do stanu faktycznego. Ponadto nieprawidłowości spowodowane były brakiem reakcji na zmiany przepisów prawa powszechnego, zasad postępowania i wykonywaniem powierzonych obowiązków
w ustalony wcześniej sposób. Pracownicy nie podnosili swoich kwalifikacji, pomimo
iż jest to jednym z obowiązujących standardów kontroli zarządczej, między innymi poprzez samodoskonalenie, czytanie fachowej literatury i prasy, konsultacje z innymi osobami zatrudnionymi w jednostkach tego samego typu na analogicznych stanowiskach. Kierownicy jednostek kontrolowanych przyjmowali uwagi zarówno w trakcie kontroli, jak
i w wystąpieniach pokontrolnych. Potwierdzeniem tego są odpowiedzi na zalecenia pokontrolne zapewniające wprowadzenie stosownych zmian w działalności placówek, w celu zapobiegnięcia nieprawidłowościom w przyszłych okresach.
W 2014 roku w jednej jednostce poddanej kontroli (Powiatowy Urząd Pracy w Zgierzu) nie stwierdzono uchybień i nieprawidłowości wymagających przygotowania zaleceń pokontrolnych. W toku kontroli stwierdzone uchybienia były bieżąco usuwane przez kierownictwo tej jednostki. Informacje pokontrolne w tym zakresie zostały przygotowane
i przekazane zarówno Dyrektorowi tej placówki, jak i Staroście Powiatu Zgierskiego.
Z przeprowadzonych kontroli, kontrolujący sporządzał protokoły, których integralną część stanowiły załączniki w postaci:
- potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii dokumentów potwierdzających powstałe uchybienia, ale także zasady funkcjonowania jednostek kontrolowanych nie stanowiące nieprawidłowości,
- zestawień i wykazów sporządzanych przez kontrolującego i pracowników jednostek kontrolowanych,
- pisemnych wyjaśnień składanych przez kierownictwo oraz pracowników jednostek kontrolowanych.
Protokoły oraz załączniki i ewentualnie inne dokumenty wygenerowane w trakcie prowadzenia kontroli sporządzane były w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz pozostawiano w jednostce kontrolowanej, a drugi znajduje się w Biurze Audytu Wewnętrznego i Kontroli Starostwa Powiatowego w Zgierzu.
Wskutek przeprowadzonych kontroli stwierdzono, iż:
a) Przepisy wewnętrzne obowiązujące w jednostkach poddanych kontroli dotknięte były brakami formalnymi i merytorycznymi. Procedury wewnętrzne nie były wprowadzane
do stosowania w trybie zarządzeń kierowników jednostek, nie powoływano aktów prawa powszechnego stanowiących podstawę opracowania przepisów wewnętrznych albo powoływano nieaktualne lub niewłaściwe przepisy prawa powszechnego,
w regulacjach wewnętrznych nie zamieszczano dat ich obowiązywania, kierownicy jednostek nie podpisywali stosowanych przepisów wewnętrznych itd. Ponadto ustalenia
w wewnętrznych normach prawnych były niespójne, nie dostosowane do faktycznych czynności wykonywanych w jednostkach, niejednolite, nie regulowały w sposób kompleksowy działalności jednostek. Zdarzały się przypadki, iż jednostki nie opracowały przepisów wewnętrznych regulujących zasady ich działania. W większości przypadków podstawą działalności były wówczas uregulowania wynikające z przepisów powszechnych.
b) Nie opracowano adekwatnych do potrzeb jednostek procedur zarządzania systemami informatycznymi i bezpieczeństwa danych, co skutkowało nieprawidłowościami
w zakresie przechowywania i archiwizowania dowodów księgowych i innych dokumentów, jak również przetwarzania, zabezpieczania i przechowywania ewidencji księgowych oraz innej dokumentacji.
c) Stwierdzono naruszenia przy dokonywaniu wydatków o wartości do 30000,00 euro. Naruszenia dotyczyły głównie braku przeprowadzenia szacowania wartości zamówienia oraz kontroli na etapie wstępnym. Ponadto nie udokumentowano, iż została wybrana najkorzystniejsza oferta cenowa. Osoby odpowiedzialne za przygotowywanie
i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówienia o wartości do 30000,00 euro
nie zawsze dołożyły należytej staranności przy wyborze wykonawcy.
d) Sporadycznie zobowiązania regulowano z naruszeniem terminów wynikających z umów zawartych z kontrahentami lub wskazanych w wystawionych przez kontrahentów fakturach i rachunkach, ale nie stwierdzono przypadków naliczania przez kontrahentów odsetek za zwłokę.
e) Umowy zawierane przez kierowników jednostek nie zawsze były kontrasygnowane przez głównych księgowych tych jednostek, pomimo iż wywoływały skutki finansowe,
a ponadto nie zawsze była właściwa reprezentacja ze strony jednostek organizacyjnych.
f) Umowy cywilnoprawne zawierane z kontrahentami nie zawsze zawierały wszystkie istotne informacje, w szczególności w zakresie: zasad rozliczania pomiędzy stronami, okresów udzielonych gwarancji oraz terminów rozpoczęcia ich biegu, zabezpieczenia interesów stron. Zdarzały się przypadki, iż umowy nie były zgodne z formularzami umów opracowanymi na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia. Nie zawsze była właściwa reprezentacja ze strony zamawiającego, tj. jednostki kontrolowanej.
g) Wydatki budżetowe dokonywane w jednostkach kontrolowanych nie zawsze były poddawane kontroli wstępnej lub kontrola na tym etapie nie była sprawowana należycie,
a ponadto nie dokumentowano podjętych czynności.
h) Zdarzały się nieprawidłowości w zakresie sprawdzania i dekretowania dokumentów księgowych oraz prowadzenia ewidencji księgowej, a także sprawozdawczości budżetowej.
Stwierdzone w toku kontroli nieprawidłowości zostały opisane w protokołach kontroli oraz w wystąpieniach pokontrolnych skierowanych do kierowników jednostek kontrolowanych. Kontrolowani każdorazowo we wskazanym terminie odpowiadali na wystąpienia pokontrolne, w ten sposób, że przyjmowali uwagi kontroli i zobowiązywali się do usunięcia stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości lub usuwali je w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych przez pracownika Starostwa Powiatowego w Zgierzu, upoważnionego
do przeprowadzania kontroli instytucjonalnej.
Najpoważniejsze były uchybienia, które naruszały przepisy: ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2013.885j.t.) wraz ze standardami ogłoszonymi
w Komunikacie Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz.MF.2009.15.84), ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2013.330.j.t.) i ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2013.907j.t.) wraz z przepisami wykonawczymi.
Kontrole planowane przeprowadzone w 2014 roku w jednostkach organizacyjnych Powiatu Zgierskiego nie wykazały naruszeń dyscypliny finansów publicznych, w związku
z tym nie przygotowano zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych. Natomiast kontrola doraźna przeprowadzona w Domu Pomocy Społecznej w Ozorkowie zakończyła się zawiadomieniem Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w związku
z podejrzeniem naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Po zakończeniu czynności kontrolnych w Domach Pomocy Społecznej w Ozorkowie i w Głownie, fundacje
je prowadzące rozwiązały umowy na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej polegające na prowadzeniu Domów Pomocy Społecznej.